Information om Toria og Connector
2001
Ideen med solhybridbilen
er at skabe et mere miljørigtigt transportmiddel, der
kan konkurrere med traditionelle biler. Solhybridbilen får sin
energi fra solceller til de korte ture, og på de lange ture suppleres
med energi fra en lille dieselmotor. Al kørsel under 50 km/t
foregår med energi fra solcellerne. Udenfor byområderne
startes forbrændingsmotoren, der kan få bilen op på
130 km/t med en acceleration fra 0-100 km/t på under 15 sek.
Projektet er et demonstrationsprojekt
,
støttet af Rådet for Genanvendelse og Renere Teknologi,
Energistyrelsen, Erhvervsfremmestyrelsen og Færdselsstyrelsen,
samt en række private sponsorer, der også har været
med til at sikre, at projektet kunne gennemføres. Projektets
har skabt den viden og erfaring, der er nødvendig for at starte
en egentlig produktion af solhybridbiler.
Prototypen - Connector 2001
- er konstrueret af plastmaterialer og er derfor lettere end nutidens
biler. Dens lavere vægt, mindre luftmodstand og lavere rullemodstand
gør det muligt at køre 5-8000 km per år, alene på
den indhøstede solenergi.
Projektet har resulteret
i følgende konklusioner
Det er realistisk at udnytte solceller direkte monterede på bilerne
til fremdrift, specielt til dækning af kortere ture i nærområdet.
Dette forudsætter at bilerne optimeres for lavest mulige energiforbrug,
i.e. lavest mulige vægt, luftmodstand, rullemodstand og transmissionstab.
For at bilen kan benyttes til længere ture og for at den kan opvarmes
om vinteren er det mest realistisk at forsyne den med en lille forbrændingsmotor.
Batterier egnet til ren eldrift anses i dag og i den nærmeste
fremtid for at være for store, for tunge og for dyre til at udgøre
et reelt alternativ.
Udnyttelse af moderne plastteknik gør det muligt at bygge en
bil der er meget lettere, rustfri og mere sikker end dagens biler. De
anvendte materialer kan give bilen en levetid på mindst 20 år
hvorefter de kan genanvendes i nye emner.
Selvom solcellerne er plane har det været muligt at integrere
ca. 6 m2 i overfladen af bilen uden at det påvirker udseendet
og anvendeligheden i negativ retning. Solcellearealet nødvendiggør
at bilen får en vis størrelse hvilket dog medfører
væsentlige fordele for sikkerhed og komfort.
Med de valgte motorer får Solhybridbilen ydelser, der stort set
svarer til nutidens biler. Den vil kunne fremstilles til en pris der
i begyndelsen vil ligge noget over vanlige biler. På sigt vil
prisen falde til lidt over vanlige biler i takt med faldet i solcelleprisen
og det producerede styktal.
FAKTA OM CONNECTOR 2001
• Let, sikker og komfortabel
• 3 + 3 personers stationcar
• Energiforsyning fra solceller til elmotor og planteolie til
en dieselmotor.
• På en almindelig arbejdsdag vil solcellerne kunne levere
strøm nok til at køre 10 - 30 km forureningsfrit i størstedelen
af året. Og 30-40 km på én liter planteolie.
• Dimensioner: 5 m lang, 2 m bred og 1,4 m høj, med en
frihøjde på 0,3 m. Vægt ca. 600 kg.
• Tophastighed: 130 km/t
• El-motoren er en asynkronmotor med en effekt på 20 kW
og planteoliemotoren er en tocylindret 16 kW motor.
• Batterierne er forseglede litium batterier og yder en effekt
på 3,7 kWh nok til ca. 30 km kørsel.
• Bilen er konstrueret i glasfiberarmeret termoplast, i alt 6
dele, med henblik på lav vedligeholdelse.
• Instrumenteringen foregår via en PC og et såkaldt
HUD, Head Up Display.
Vidste du?
• at solen i Danmark skinner 1.700-1.800 timer pr. år, og
at solceller også leverer energi når det er overskyet (dog
ikke fuld effekt)
• at solcellerne i solskin nemt vil kunne lade batteriet op med
3 kWh på en normal arbejdsdag - nok til 20-30 km kørsel
• at en væsentlig udbredelse af CONNECTOR 2001 vil kunne
spare miljøet for store mængder CO2,NOx, CHx og CO
Forretningsplan for Connector 2001 PDF