Se Conector 2001 video
1,43 MB

 


Du er her: Produkter>Solhybridbilen
Solhybridbilen "Connector 2001"

Information om Toria og Connector 2001

Ideen med solhybridbilen er at skabe et mere miljørigtigt transportmiddel, der kan konkurrere med traditionelle biler. Solhybridbilen får sin energi fra solceller til de korte ture, og på de lange ture suppleres med energi fra en lille dieselmotor. Al kørsel under 50 km/t foregår med energi fra solcellerne. Udenfor byområderne startes forbrændingsmotoren, der kan få bilen op på 130 km/t med en acceleration fra 0-100 km/t på under 15 sek.

Projektet er et demonstrationsprojekt, støttet af Rådet for Genanvendelse og Renere Teknologi, Energistyrelsen, Erhvervsfremmestyrelsen og Færdselsstyrelsen, samt en række private sponsorer, der også har været med til at sikre, at projektet kunne gennemføres. Projektets har skabt den viden og erfaring, der er nødvendig for at starte en egentlig produktion af solhybridbiler.

Prototypen - Connector 2001 - er konstrueret af plastmaterialer og er derfor lettere end nutidens biler. Dens lavere vægt, mindre luftmodstand og lavere rullemodstand gør det muligt at køre 5-8000 km per år, alene på den indhøstede solenergi.

Projektet har resulteret i følgende konklusioner
Det er realistisk at udnytte solceller direkte monterede på bilerne til fremdrift, specielt til dækning af kortere ture i nærområdet. Dette forudsætter at bilerne optimeres for lavest mulige energiforbrug, i.e. lavest mulige vægt, luftmodstand, rullemodstand og transmissionstab.
For at bilen kan benyttes til længere ture og for at den kan opvarmes om vinteren er det mest realistisk at forsyne den med en lille forbrændingsmotor. Batterier egnet til ren eldrift anses i dag og i den nærmeste fremtid for at være for store, for tunge og for dyre til at udgøre et reelt alternativ.
Udnyttelse af moderne plastteknik gør det muligt at bygge en bil der er meget lettere, rustfri og mere sikker end dagens biler. De anvendte materialer kan give bilen en levetid på mindst 20 år hvorefter de kan genanvendes i nye emner.
Selvom solcellerne er plane har det været muligt at integrere ca. 6 m2 i overfladen af bilen uden at det påvirker udseendet og anvendeligheden i negativ retning. Solcellearealet nødvendiggør at bilen får en vis størrelse hvilket dog medfører væsentlige fordele for sikkerhed og komfort.
Med de valgte motorer får Solhybridbilen ydelser, der stort set svarer til nutidens biler. Den vil kunne fremstilles til en pris der i begyndelsen vil ligge noget over vanlige biler. På sigt vil prisen falde til lidt over vanlige biler i takt med faldet i solcelleprisen og det producerede styktal.

FAKTA OM CONNECTOR 2001
• Let, sikker og komfortabel
• 3 + 3 personers stationcar
• Energiforsyning fra solceller til elmotor og planteolie til en dieselmotor.
• På en almindelig arbejdsdag vil solcellerne kunne levere strøm nok til at køre 10 - 30 km forureningsfrit i størstedelen af året. Og 30-40 km på én liter planteolie.
• Dimensioner: 5 m lang, 2 m bred og 1,4 m høj, med en frihøjde på 0,3 m. Vægt ca. 600 kg.
• Tophastighed: 130 km/t
• El-motoren er en asynkronmotor med en effekt på 20 kW og planteoliemotoren er en tocylindret 16 kW motor.
• Batterierne er forseglede litium batterier og yder en effekt på 3,7 kWh nok til ca. 30 km kørsel.
• Bilen er konstrueret i glasfiberarmeret termoplast, i alt 6 dele, med henblik på lav vedligeholdelse.
• Instrumenteringen foregår via en PC og et såkaldt HUD, Head Up Display.

Vidste du?
• at solen i Danmark skinner 1.700-1.800 timer pr. år, og at solceller også leverer energi når det er overskyet (dog ikke fuld effekt)
• at solcellerne i solskin nemt vil kunne lade batteriet op med 3 kWh på en normal arbejdsdag - nok til 20-30 km kørsel
• at en væsentlig udbredelse af CONNECTOR 2001 vil kunne spare miljøet for store mængder CO2,NOx, CHx og CO

Forretningsplan for Connector 2001 PDF

English     Forside |Kontakt |Seneste Nyt| Optimized for MS IEXPLORER